ELLA TILLEMA
ANA REBORDÃO

29 APRIL – 4 JUNI


Ella Tillema, SKRÄCKEN (detalj), 2017, olja på duk, 170 x 800 cm

Recension i Ystad Allehanda
Recension i Sydsvenskan

Elda under din vrede
med maktens nyheter
Dämpa inte din smärta
över livet
som stjäls ifrån oss
Trösta inte din sorg
över världen
som våldtas
inför våra ögon
Elda under din vrede

Ingrid Sjöstrand 1979

SKRÄCKEN
Från att ha arbetat med måleri i stort format har Ella Tillema i sin nya utställning gått till att arbeta med monumentala målningar. Nu visar hon för första gången två jättelika verk som tillsammans med ett mindre självporträtt av konstnären in action och en stor cirkel på golvet utgör installationen SKRÄCKEN. Att arbeta med måleri som installation är inte ett obeprövat grepp för Ella, men för första gången tar hon steget och gör det fullt ut i hela galleriet. Och med det gör hon det tydligt att måleri för henne inte bara är ett medel för njutning utan även en ingång för dialog och förmedlande av stämningar och känslor, där varje detalj är noggrant framarbetad till en helhet.

På Galleri Thomas Wallner bjuder Ella Tillema publiken att kliva in i utställningsrummet och cirkeln men istället för en stunds förströelse blir de nu utsatta för konstnärens blick. De monumentala målningarna verkar beskriva hennes känslor och formatet gör att de blir omöjliga att värja sig från.

I utställningen kommer Ella Tillemas senaste pamflett HANDBOK I ATT FUCKA SYSTEMET finnas tillgänglig.

Ella Tillema är född 1983 och utbildad vid Konsthögskolan i Malmö. Hon arbetar främst med måleri i stora format men även med text, grafik och musik i olika former. Hon har tidigare ställt ut på bland annat Ayumi Gallery i Tokyo, Ljungbergmuseet, Falsterbo Konsthall, Lunds Konsthall, Krognoshuset, Galleri Thomas Wallner, Borås Konsthall och Galleri 21. 2016 tilldelades hon Stiftelsen Malmö Konsthalls stipendium och hon har tidigare bland annat fått Ljungbergmuseets pris till Sven och Ann Margret Ljungbergs minne 2014 och Ellen Trotzigs stipendium 2012.

?
Ella Tillema, SKRÄCKEN, 2017, olja och akryl på pannå, 63 x 49 cm

ANA REBORDÃO
SOPRO

Sopro is a series of nine videos that addresses an idea of danger and fear, since it formulates questions about destruction in the sphere of beliefs.

Ana Rebordão’s body appears as an instrument in order to materialize the images she dreamed of. The performances are visual and framed, which reflects an eye of a painter.

This body of work is an oeuvre with a domestic contour. Most of the times, the viewer is invading a private space where he or she does not belong. It is a poisoned invitation to see a woman on herself, for herself, and letting go herself by performed acts. It is a figure expressing a certain truth within a certain lie. The work sets-up an enigma, a sense of trauma.

From religion to the intimate, Ana Rebordão’s work creates a space that redefines these realities - the familiar crumbles when one receives the unknown. The videos are presenting a narcissistic emptiness – the space of separation and rejection – an ephemeral state of destruction, superficiality and humor absolutely necessary for a being to come; A site. A sopro.

Sopro is a Portuguese word for: Sway of Air; Breath or Sigh; An Influx; A Will (Good or Bad); Power; Strength; Soft Sound.

Studied Painting in the Fine Arts Academy of Lisbon. For two years she participated in the Independent Studies Program at Maumaus – Visual Arts School, where she developed a video for the project Labour in a Single Shot, exhibited at 56th Venice Biennale and curated by Harun Farocki and Antje Ehmann. In 2014 she began her studies in Malmö Art Academy, Sweden, where she lives and works as a Calouste Gulbenkian Foundation granter.

In Italy, she developed site-specific works for St. Gregory and St. Mary Madeleine churches. In Portugal, she exhibited video installations at Ancient Art Museum, Archaeological Museum and Orient Museum. She was one of the finalists for the Anteciparte Art Prize in 2009.